15.7.11

makanan kegemaranku

ok. entry ni sepatutnya adalah sebuah contest. tapi, entah kenapa sekarang ni aku macam malas giler nak layan contest2 ni... just not in the mood. tapi, oleh kerana aku telah ditag oleh cik nani saad, dan sebagai menghargai jasa baiknya dalam men-tag aku, maka, aku cuba jugak lah buatkan entry ni, tapi dalam bentuk entry biasa. harap ko tak kesah yer... hehehe

back to the story, makanan kegemaranku ni banyak sebenarnya. maklumlah, selera besar. tapi, tak apa. aku ambik salah satu dulu. makanan kegemaran pilihan aku kali ini ialah buah putat. hah, sapa penah dengar nama buah ni angkat gigi..!!! hehehehe



sebenarnya, buah putat ni dalam katagori "ulam". selain buah, pucuk putat pon sedap. dan tumbuhan putat ni pon ada banyak jenis jugak. kalau aku dapat buah putat dengan sambal belacan cabai kering, tak ada lauk lain pon tak apa dah. hehehe...

buah ni memang kelat. bak kata mak aku,  "kelat2 lemak".. cara penyediaannya pulak, cuma potong, buang selaput dalam (selaput antara isi dan biji - aku tak tau sebab apa. mungkin dah memang petua dia macam tu kot), dan rendam dalam air garam selama bebrapa minit (supaya kurang kelatnya).

seterusnya, makan lah.. hehehe




Pha is

13 comments:

  1. putat???
    uniknye name..pes time dengar

    ReplyDelete
  2. buah putat? alisya baru first time dengar..

    ReplyDelete
  3. alamak..saya 1st time tahu ni la buah putat....ehehe..nice~nice..

    salam kenal..dari seggmen freaky..sori lambat follow..ehehe

    ReplyDelete
  4. aik? semua x penah dengar..?? orang bandar kot... hehehe..

    ReplyDelete
  5. terliur den bilo dongar pucuk putat ngn sambal belacan...hehehehehe

    ReplyDelete
  6. pestime dengar buah putat... hehehehe...

    ReplyDelete
  7. ali : tapi ramai jugak yer yang tak penah dengar... hehehe

    dwaty : x pe... anda bukan org pertama yg pestime dengar... hehehe

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. aisshhh... macam pelik je buah neh..

    t tolong bwk kc aku cket yee.. nak rase jugak! :P

    ReplyDelete
  10. tengok la... kalau aku rajin.. hehehe

    ReplyDelete
  11. buah ni ada kebaikan dy jgk..blh hlgkn pnykt kncng mnis..org tua2 yg ckp..den x tambah...

    ReplyDelete
  12. Resepi penyediaan ulam (buah putat) yang menarik

    ReplyDelete