28.2.11

pantang larang



hidup orang melayu ni memang tak boleh lari dari pantang larang kan? dari nak makan, nak kawen, even nak bersilat pon ader pantang larangnyer.

tapi pantang larang silat cekak senang jew. ada lima jew pon. tapi sini aku nak tekankan pantang larang yang ke-4. dan adapun pantang larang tersebut berbunyi : "tidak boleh bergaduh sesama ahli"

MySpaceaku ni bukannya apa. aku manusia biasa. ada nafsu ammarah. itu normal kan? (kecuali arip ydp)


sebab tu islam awal2 lagi dah ajar cara2 untuk kita mengawal kemarahan tersebut dengan berhemah. agar ianya tidak mengawal kita. antara caranya ialah ambil wuduk, istighfar, dan banyak lagi. tanyalah yang lebih alim.



ok, berbalik kepada entry "pantang larang" ni.

aku akui aku banyak buat silap. memang aku pemalas. selalu buat keje last2 minit. dah memang be-at (sebutan "bear-art") aku macam tu.

then, bila aku tengah semangat nak buat keje, tetiba keje tu ter"stuck" sebab aku kekurangan maklumat. so, aku pon tanya la kepada si polan ni, yang dia ada tak maklumat yang aku perlukan tu.

aku tanya sama ada dia ada maklumat tu or tak. bukannya mintak dia "generate" maklumat tu pon. dia kata tak ada. so, tak pe la. nanti aku usaha kan la cari maklumat tu dengan cara lain.

MySpacethen, tetiba jew si polan ni keluarkan 1 ayat yang tak enak dibaca. aku pon, tersentap sebentar. dia ni ape hal? dah tak ader benda tu sudah la. pandai2 la aku usahakan cara lain nanti. nak bising2 ni nape?


dan bermula saat tu, hilang sudah semangat aku nak buat keje yang tadi membuak-buak. mata aku ni panas jew baca. jari tak ader insuren langsung.

dengan perasaan yang dah tak tenang, aku cuba la membalas ayat si polan tadi ni. tapi aku dibalas pulak dengan lagi 1 ayat yang sangat tak enak dibaca. 


MySpaceserius, masa tu, aku rasa yang kaki aku sejuk jew. darah semua dah naik kepala. marah, geram, sakit hati, migraine, (migraine..???), semua datang. rasa macam nak pi serang jew si polan ni waktu tu.


tapi tetiba jew aku teringat pantang larang yang ke-4 ni. "tak boleh bergaduh sesama ahli".

MySpace

so, sabar3.....


dan tetiba jugak teringat arip ydp.... (untuk keterangan lanjut, baca sini)

MySpace

aku bukan gay, ok..!!!!



sabar2...

masib baik ader pntang larang ni.. kalau tak, test ko-k ngan sijil nanti, siap la ko...





1 comment:

  1. sape weyh yg ko maksudkan??Aku teringat sorang,tapi..takut salah pulak...

    ReplyDelete